dinsdag 30 september 2014

Dag 61: dinsdag 30 september: Nájera - Redecilla del Camino



 

Ja, en dan is het gezellig in de albergue en dan wordt het wat later, later is dan 22 uur. Nog even rumoerig op de zaal en dan wordt het langzaam stiller. Maar dan hoor je het stel naast je nog samen bidden, een mooie afsluiting van de dag.
 
Vandaag start ik weer om 8 uur. En ik zie wel weer wat er op mijn pad komt vandaag.


 
Gisteren na de rust met Rolf komen we een man tegen op de weg terug. Hij hoort ons Duits praten en zegt dat hij nog maar 7 euro heeft en dat zijn creditcard kapot is. Hij heeft 32 euro nodig om naar het consulaat te gaan. Rolf geeft hem 15 euro, van mij krijgt hij niks, ik vertrouw het niet. Later als we er over praten komen we steeds meer tot de overtuiging dat hij een oplichter is. Zijn uitrusting ziet er te goed uit voor 2700 km gelopen te hebben. Ook dat gebeurt op de Camino.


De reden waarom ik zo snel loop is waarschijnlijk dat ik toch graag naar huis wil omdat ik mijn gezin mis.

Veel later loop ik langs een golfclub met woonwijk maar het is er wel doods. Zelfs de golfclub laat pelgrims toe voor eten en drinken. Na mijn stop ga ik op weg naar Santo Domingo.



Als ik bij de kerk kom staan Nicola en Marcella mij al op te wachten.

Zij nodigen mij uit om te gaan lunchen.

 












Voordat dat gebeurt even een grappige foto maken.



De legende gaat dat een Duits echtpaar met hun zoon hier komt en de dochter van de herbergier ziet wel wat in hem. Hij niet in haar. Zij stopt zilverwerk in zijn bagage en hij wordt opgehangen. De ouders zijn door gegaan naar Santiago de Compostela en op de terugreis hangt hun zoon er nog, levend. Ze gaan naar de rechter en vertellen hem dat. Die zegt dat hun zoon zo dood is als de haan op zijn bord. Terstond vliegt de haan weg. Sinds die tijd is er een haan in de kerk.

 
Ik ga niet naar binnen omdat ik geen entree wil betalen om een kerk te bezoeken.







Die kilometerpalen zijn leuk maar niet om de kilometer.













Na de lunch ga ik verder naar Grafon. De weg heb ik weer helemaal voor mezelf. Ik wil daar gaan slapen. Helaas, vol, vrije dag dus dicht of de mogelijkheid om in de kerk op de grond te slapen.
Dan komt Freek naar me toe, één van de 2 Nederlanders. Hij loopt met neef Tim. Zij gaan een dorp verder.
 
Dat doen we dus samen en we komen om 18 uur in Redecilla del Camino aan. Eerst douchen en straks eten.
Vandaag 31 km afgelegd. Morgen naar ????

 
Het Spaans lezen lukt me nog niet zo goed maar het zal wel goed bedoeld zijn van de Heinekenploeg.

 

7 opmerkingen:

  1. Dag Hein,
    Heb je blog ontdekt en met plezier gelezen! Probeer toch nog maar van de laatste dagen te genieten want dit doe je maar een keer en je familie wacht wel hoor al kan ik me wel voorstellen dat je ze mist des te groter is straks de vreugde van het weerzien. Ultreia et suseia, hartelijke groet, Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Hein
    Je bent wel snel, maar de reden kan ik me wel voorstellen.
    Maar probeer er toch van te genieten, je bent al zo lang van huis, dan kan dit stuk er nog wel bij. Met een kleine 3 weken sta jij in Santiago. Kop op borst vooruit je kan het en het gaat lukken.
    Buen Camino.
    Groeten Peter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat je je gezin mist snap ik helemaal....maar loop je nou niet over de kop...heeft niemand wat aan.....hou je goed...toitoitoi.
    Heb je geen vertaalappje op je telefoon of zo......komt goed....zolang je het woord 'cerveza' maar goed uitspreekt Jeanette

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat je ons mist snap ik helemaal! Maar don't worry, wij wachten wel op jou ��! Geniet van jouw pelgrimstocht, ieder zijn weg, dat weet ik wel. Maar joh, je doet dit eenmalig! Dikke tuut.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Hein, het is wat met die heimwee hè. Probeer het van je af te zetten of bel wat vaker naar huis. Het gaat toch pas over als je weer thuis bent. Niks mis mee hoor. Nog hooguit 21 dagen (en jij loopt veel sneller dan mij hihi) en dan ben je in Santiago. Kijk achterom wat je al gedaan hebt, dan kun je hopelijk genieten van wat er nog komt. Even slikken en een traantje laten en dan doorlopen. Sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
  6. O ja, leuk die foto van Najera. Nog niets veranderd in 5 jaar :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit kwam ik op FB tegen :)
    https://www.youtube.com/watch?v=gE9QIkhQrto&feature=youtu.be
    Zo 3x reageren is voor vandaag wel genoeg. haha
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen