donderdag 4 september 2014

Donderdag 4 september: La Souterainne - Marsac

Nou Liana, ik weet niet waar de Frysk om útens zat in Crozant maar  als het bij de ruïne was, dan was het mij net te vroeg om te stoppen. En de andere overnachtingsplaats in het dorp was gesloten tot woensdagmiddag. Mijn intrek heb ik vannacht in hotel Jinjaud gehad. Simpel, maar dat ben ik ook. Wel wifi! Het eten werd een pizza die heerlijk smaakte. In Nederland is die bodem vaak van kartonne, maar in Frankrijk niet. Het ontbijt is weer eens om 7.30 uur. De temperatuur gaat naar de 25°C toe. Maar zien hoe het vandaag loopt.





La Souterraine is trouwens wel een mooi dorp met 5500 inwoners en heeft een beetje de grandeur van een oude stad. Op de foto zie je de poort Saint Jacques.










Het ontbijt naar binnen gewerkt en voor 8 uur weer op pad. Als ik net onderweg ben kom ik de man uit de kerk tegen die mij het stempel gaf. Hij vraagt mij hoe het hotel was en wijst mij nog even de weg. Dat kan haast niet missen door de schelpen op de weg.



Het eerste stuk gaat via een drukke weg. Veel chauffeurs schrikken van een wandelaar op dit tijdstip. Ze kunnen het verwachten, lijkt mij, ik ben echt niet de eerste die hier loopt.
Na de eerste stop komt op een klein landweggetje mij een landrover tegemoet. Hij stopt en vraagt hoe het gaat. Dat snap ik nog maar dan zegt hij iets wat ik niet begrijp en vraagt of ik de verkeerde weg heb genomen, wat ik dan wel weer begrijp. Maar ik loop nog steeds goed en dan vertelt hij dat hij de markeringen checkt.

Jannachien verwachtte gisteren dat ik over 2 dagen in Limoges zou zijn. Volgens Google maps is het inderdaad nog 54 km. Mijn route is nog 3 dagen en 88 km. Zaterdag hoop ik in Limoges aan te komen. Ben benieuwd hoe druk het daar dan is want komend weekend is er een wieler parcours in La Souterraine.

 
Het landschap wordt ook mooier, af en toe een vergezicht en mooi afwisselend.

Bij mijn rusten ben ik al twee keer een Duits busje tegengekomen. De tweede keer praat ik even met de chauffeur en dan blijkt dat dit busje bij een groepje van 8 pelgrims hoort. Zij hebben de auto mee voor de bagage en voor noodgevallen. De pelgrims zijn begonnen in München en lopen elk jaar 2 weken. Ze slaan de saaie stukken over. Ieder zijn weg zullen we maar weer zeggen.



Om 13 uur ben ik in Bénévent-l'Abbaye. Nog 5 km voor het laatste stuk en nu tijd voor de lunch. Als ik daar mee bezig ben komen er 2 Engelse wielrenners aan, Trevor en William, en we raken aan de praat.





Zij zijn hier met vakantie en ik leg uit wat ik aan het doen ben. Zij werken bij de politie en als ik wil betalen hebben zij dit al geregeld met de eigenarese. In plaats van een bon uitschrijven betalen zij hem dus. De politie is je beste vriend is de slogan toch?

Later nog wat boodschappen gehaald en door naar Marsac waar ik om 15.30 uur arriveer. En ook bij de gite weer het herkenningsteken van de Jakobsweg. Vanavond eten in het restaurant en bij de Spar nog wat halen voor vanavond.

De mensen die dit weekend de Kennedymars van Vijfhuizen gaan lopen: succes en geniet ervan! Ben, verwen ze niet teveel, maak de ballen wat kleiner en stop wat water bij die fles van pake!

Morgen naar Pont du Dognon, 30 km verderop. De slaapplaats voor morgen is geregeld en de route is doorgesproken. Weer een topdag vandaag.

3 opmerkingen:

  1. Hallo Hein.
    Hier in het culturele hart der Fryske Walden begonnen we ons zorgen te maken.
    Steeds werd er in jouw verslagen een royale plek ingeruimd voor eten en drinken.
    Met het plaatsen van de foto van jezelf heb je gelukkig onze zorgen weggenomen. Nog een paar dagen en je bent al in de Dordogne, alwaar het goed toeven is, weten wij uit ervaring. Het kan niet anders of je ligt mooi op schema. Ga op de door jou bekende wijze door, wij gaan ervan uit dat je jou doel CdS zult halen.
    Succes en groet, de Heinikenploeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed bezig zeg.......ik trek zaterdag eindelijk de wandelschoenen ook weer aan......EINDELIJK....na al die verslagen van jou heb ik er weer bijzonder zin in....zaterdag staat mijn eerste Airborne wandeltocht in Oosterbeek op het programma. Erg veel zin in.....25 km by the way (das engels voor als het bij de weg staat....snappie).....wandelze......en toitoitoi Jeanette

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha die Hein, mooie ontmoetingen heb je als ik zo je verslagen lees. En over het algemeen kijk ik elke avond even hoe het je is vergaan (maar reageren kan niet via de mobiel ) Veel plezier nog in het mooie Frankrijk met de vriendelijke fransen (ook al vinden de meesten NLersdat niet :-) ) en de mooie omgevingen van de Dordogne! Groeten Bauwina

    BeantwoordenVerwijderen