vrijdag 12 september 2014

Dag 43: vrijdag 12 september: Saint-Astier - Mussidan

 
De camping ligt aan de rivier de L'Isle. De eenden hebben er geen problemen mee om bij de waterstroom op te komen. Het is erg rustig op de camping, er zijn 7 campingplaatsen bezet en 3 stacaravans zijn bezet. Het is wel een mooie camping. Het eten smaakte prima, weer eens wat anders.

Vanmorgen werd ik pas om 7.30 uur wakker van de wekker, heerlijk geslapen aan één stuk door. Ik ga het rustig aan doen vandaag. Toch ben ik alweer vroeg op pad. Ook vandaag loopt de route totaal anders dan op de kaart. In plaats van door het dal te lopen ga ik de heuvels op.


 
Onderweg kom ik weer een oude wasplaats tegen. Maar huizen zijn in de buurt niet te bekennen. Na een kleine 2 uur lopen kom ik een bordje tegen ‘Mussidan 18 km’. Niet erg hoopgevend, de etappe van vandaag is 24 km. En dan zie ik eindelijk een keer een bord met daarop een plaatsnaam, nog 4 km. Helaas, voor die tijd ga ik van de weg af, dan is het nog 1,5 km naar die plaats. Dat wordt dus weer een stop in de midlle of nowhere. Dat is het nadeel van die nieuwe route voor mij. Ik kan mij niet instellen op een plaats en een eventuele rust daar. Eten, daar red ik mij wel mee.

De loofbomen maken onderweg langzaamaan plaats voor dennenbomen. Ik ben ze meer dan zat! Ze ontnemen mij het zicht, maar geven gelukkig wel schaduw.
Dan ergens op de route moet je kiezen tussen linksaf of rechtsaf. Ik kies voor linksaf en kom weer op de oude route uit. Die vervolgens weer over gaat in de nieuwe. Het loopt raar.

Om 14.30 uur kom ik in Saint-Louise-en-l'Isle. Eindelijk een comfortabele stop. De vrouw achter de bar verteld mij, terwijl ik geniet van een sapje, hoe ik de route kan inkorten. Ook belt zij voor mij naar de gite om te zeggen dat ik er aan kom. Om 16 uur ben ik daar. Philippe is ook net aangekomen. Eerst douchen en wassen. Het eten zie ik straks wel.

 
Voor wat betreft de oude schoenen, ik heb in dubio gestaan, vervangen of niet. Ik had ze in Nederland nog laten verzolen zodat ze klaar waren voor de tocht. Want op nieuwe schoenen beginnen wilde ik niet. Want dan zou ik mij afvragen of ze wel goed zouden zijn of dat ik er geen last mee zou krijgen. Nu moest ik wel!

Vanavond neem ik hier in Mussidan waardig afscheid van mijn oude schoenen. Morgen ga ik naar Port-Sainte-Foy et pont (Le Pont). Een etappe van goed 30 km. Ik heb het idee dat ik vandaag meer gelopen heb dan gepland. Maar in ieder geval, morgen fris van start, wel met flinke tegenzin!

 

2 opmerkingen:

  1. beste Hein. Eindelijk weer eens je blog gelezen en ervan genoten. Heerlijk om zo met je mee te reizen. Blijf genieten, maar dat doe je zo te lezen. Hoop dat je nieuwe schoenen je net zo ver zullen brengen als je oude schoenen. En ja, een echte pelgrim loopt ook weer terug, maar daar moet je dan wel de tijd voor hebben. Het is al mooi dat je genoeg tijd krijgt om heen te lopen. 'Gewoon goed gaan' zegt een 86-jarige vriend van mij altijd. Veel groetjes, Renée

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Hein
    Gaat prima zo te lezen.
    Nu ga je naar Frans Baskenland, een heel andere cultuur, echt om van te proeven en te genieten. In St Pied de Port is het ook zeker de moeite waard. Ik ben er verleden jaar een dag gebleven om de vele mede pelgrims te ontmoeten, helemaal super. Verder goede reis en tot nader.
    Bon camino

    BeantwoordenVerwijderen