zaterdag 6 september 2014

Zaterdag 6 september: La Gasnerie - Limoges

Nou, Bernadette had gezegd dat het met het eten wel goed zou komen. Ze had niets teveel gezegd! Vooraf groentesoep, daarna een salade met bietjes, tomaten en boontjes. Alles uit eigen tuin. Daarna nog fricandeau met aardappels en rijst en na appel met peren in rum in wat deeg. Heerlijk. Mijn buikje heb ik weer rond gegeten.

Ik ben ook weer wat wijzer geworden van de nummerborden hier. Creuse heeft 23 en Haute Vienne 87 en het gaat op alfabetische volgorde. Zo leer je altijd wat.

Het ontbijt was ook prima: wentelteefjes, gekookt ei, brood, zelfgemaakte jam en de nog veel meer. Volgens mij ben ik weer 2 kg gegroeid hier.


Vanochtend toch maar besloten de korte route te nemen via de D29, dat scheelt weer 7 km. Het is nog fris als ik vertrek en mistig. De zon komt er al rap door. Daar waar het niet mistig is is het lekker en om 9 uur is de mist helemaal weg.

De eerste stop is in Saint-Martin-Terressus. De bar is open...koffie. Daarna gestaag de D29 weer volgen. Saai is het niet. Na iedere bocht weer een andere bocht en na iedere klim weer een afdaling. Zo bereik ik Saint-Priest-Taurion. Een korte stop daar en weer verder naar Le Palais-sur-Vienne. Het wordt drukker en ik vraag of het mogelijk is om langs de rivier te gaan. Dat heb ik een klein stukje gedaan tot ik een hakmes nodig had! Gauw terug naar de weg.

Als ik het dorp door loop blijkt hier vandaag ook een cross te zijn, dus mooi op tijd het dorp door. Tot Limoges loop ik bijna alles via een voetpad en net voor ik bij de snelweg kom kan ik langs het water lopen. Net na de snelweg kom ik bij hutjes waar mensen wonen. Te triest voor woorden, ik heb er maar geen foto van gemaakt.

Kathedraal Saint-Étienne

Daarna ben ik ook snel bij de kathedraal. De kathedraal bezoek ik eerst en daar krijg ik ook mijn stempel. De Duitse groep was hier vanmorgen al hoorde ik van de man die het stempel gaf.

Bijna naast de kathedraal slaap ik, maar ik kan er pas om 16.30 uur terecht als het goed is. Tot die tijd maar even naar de Ierse pub om de hoek. De kamer is in orde, ik heb uitzicht op het museum naast de kerk. Als ik mijn hoofd uit het raam steek en naar links kijk zie ik de kathedraal.


Ik krijg hem helaas niet op de foto, van binnen is hij wel mooi. Niet te veel kitsch, mooi sober.

Mondvoorraad heb ik ook alweer voor morgen. Dan wil ik naar Flavignac. Volgens mijn papieren had ik een slaapplaats daar op vrijdag al moeten regelen, maar ja dat lees ik pas op vrijdagavond dus maar zien.

'de arme is een vreemdeling in eigen land'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten