maandag 22 september 2014

Dag 53: maandag 22 september: Saint-Palais - Saint-Jean-Pied-de-Port

Goed, het wordt wat saai maar gisteravond weer een pizza gegeten met een salade vooraf. Volgende keer in Nederland doe ik dat ook. Van alles wat.
Daar kwamen ook nog 2 Nederlandse dames die zich afvroegen of ik wel eens pauze nam en hoe laat ik dan vertrok. Maar uitgelegd hoe dat zit. In het centrum was het ook gezellig dus ook nog maar even op het plein gezeten.

Gelukkig kan ik vandaag rustig aan doen. Dat is alleen wel lastig voor mij. Rond 8.30 uur ben ik al bij Chapelle de Soyarce. Dat is boven op een heuvel waar je een machtig mooi uitzicht hebt. Als ik daar heen loop, word ik ingehaald door een hardloopster.

 
 
Het is een klim van 150 meter en niet zuinig ook! Je vindt daar ook een plateau met alle uitzichten erop. Even een korte stop en dan door naar Ostabat-Asme. Om tien uur ben ik daar bij een bar en neem een half uur pauze. Daar zijn 2 Noren en 2 Spanjaarden die net gaan vertrekken. Later haal ik ze in en ik zie ze ook weer bij de volgende rust. Het is een boerderijrust, lekkere verse yoghurt en koffie neem ik, de kosten zijn op donativo basis. Ik ben dan in Gamarthe en dan is het nog een kleine 12 km.

Voor ik er erg in heb ben in Oude Sint Jan, oftewel Saint-Jean-le-Vieux. Om 14.45 uur ben ik daar, tijd om even te rusten. Ook neem ik vast een voorschot op de volgende plaats 3 km verderop.

 
Die bulten worden wel steeds groter maar wel mooi. Hier raak ik aan de praat met een Amerikaan en voor ik er erg in heb ben ik drie kwartier verder. Als ik met het laatste stuk bezig ben komt mij een fietser achterop die naast mij blijft fietsen. Ook hij vindt dat ik aardig de sokken erin heb. Hij is vandaag regelmatig afgestapt omdat hij anders niet vooruit kwam. Zo blijkt maar weer: ieder zijn weg.

Om 16.30 uur ben ik bij mijn refuge genaamd: Le Chemin vers l'Etoile, deze refuge ligt mooi aan de route voor woensdag.
Het was weer prima wandelweer vandaag. Redelijk bewolkt en in de middag komt de zon er door en dan is het al weer gauw boven de 20°C. Bijna heb ik nu Frankrijk gehad, het laatste stuk wordt weer een kuitenbijter net als vandaag.

Spreuk van de dag:
'het maakt niet uit hoe langzaam je loopt, je bent nog steeds sneller dan iedereen op de bank.'

Met dank aan Carola Regts.

3 opmerkingen:

  1. Wauw Hein wat een mijpaalplekkie....Vergeet je niet wat je in een eerder verslag hebt vermeld dat je hier een rustdag hebt....en die heb je dik verdiend......Wat een prestatie man.....daar heb ik nog wel een paar woorden voor hoor.....topper, bikkel, stoer, trots, fantastisch....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oeps...ff wat vergeten.....die reactie van 23.02 is van mij....Jeanette .....groetjes hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hé Hein.
    Naar de kapper geweest, zeg je. Kun je gestroomlijnd verder, een opsteker.
    Wiebe rechts, Baukje en die oude man uit Rutten zijn nar Haaksbergen geweest, ging goed, ze willen in conditie blijven en kilometers maken om straks weer met jou te kunnen wandelen ( jij maakt nu ook kilometers genoeg).
    Teikje is nog iets geblesseerd en die andere twee drukken zich; Canada en Spanje. De Spaanse grens is in zicht en nu op naar de bergen.
    Ook wel leuk natuurlijk maar per auto gaat dat toch iets vlotter dan per benenwagen.
    Hein, succes, je gaat het halen, daar rekenen we op.

    groet, de Hein(eken)ploeg.

    BeantwoordenVerwijderen