maandag 8 september 2014

Dag 39: maandag 8 september: Flavignac - La Coquille

Vergeten te vermelden, maar gisteren was het voor het eerst boven de 30°C. Het zal nog wel warmer worden, maar dat zien we dan wel. Het eten was in ieder geval weer prima. De épicerie was gesloten behalve voor pelgrims. Speciaal voor ons werd er eten gemaakt. Iets van gehakt van het Limousin varken, kip verdronken in wijn, als bijgerecht haricoverts en na giteaux met pruimensaus en gekruide wortelsaus. Heerlijk. Uiteraard werd dit alles geserveerd met stokbrood en hier drinken ze Bergerac wijn erbij. Als extra nog een koffie en een plaatselijke digistive na. Ik kan er weer tegen.

Er passeren hier op jaarbasis 700 tot 1000 pelgrims en die beschouwen ze als een extraatje.
Het zat er gezellig en zelfs met de Franse taal gaat het steeds beter. Het lukt me zelfs om gewoon deel te nemen aan de conversatie. We hebben het weer een keer over de kleinschaligheid gehad. Geld hebben we nodig maar is niet het belangrijkste. Soms lijkt het erop alsof geld het nieuwe geloof geworden is.

De kerktoren hier staat ook scheef. Aan de scheve kant hebben ze een stuk aangebouwd zodat hij niet schever komt te staan.

Vanmorgen zijn we beide om half 8 op pad gegaan. Dominique krijgt een sigaret voorsprong. In Les Cars loop ik hem weer achterop. We lopen beiden ons eigen tempo en zien elkaar vanavond weer. Dat is ook wel zo goed, hij moet er nog inkomen.

 
Na Les Cars gaat het op en neer en krijg ik zicht op waar ik de laatste dagen door heen gelopen ben. Het is al vroeg warm. Later komt de wind erbij die maakt het een stuk aangenamer.

 

 

Onderweg kom ik dit tegen. Een uitnodiging voor een korte stop.
Niet veel later arriveer ik in Châlus waar alles nog dicht is. Deze plaats is bekend van Koning Richard uit de tijd van Robin Hood.
 
Ik ga verder over rustige weggetjes en paadjes richting Firbeix. De plaatselijke bakker verkoopt sandwiches die ik maar probeer.

 
Op deze foto staat hoeveel km ik nog mag naar La Coquille en naar Santiago de Compostela. Dat klopt denk ik wel aardig. Woensdag hoop ik op de helft te zitten.
Intussen loop ik ook al in de Dordogne. Hier zie je hoe de weilanden horen te zijn: fleurig met bloemen en koeien. En weer loopt het lekker door.

foto speciaal gemaakt voor de Heinekenploeg
 

De route is iets anders dan de kaart en de beschrijving aangeven maar om 15 uur ben ik ter plaatse. De gemeente gite is om 16 uur pas open. Even tijd dus om bij te komen en te relaxen op terras. Ik ben in ieder geval voor de onweersbui, die ze voorspeld hebben, ter plaatse. Morgen wil ik naar Sorges, een etappe van 36 km. Ik heb morgen dus een zware dag voor de boeg.

1 opmerking:

  1. Hallo Hein
    In Perigeux kan je slapen tegenover het theater bij François en Juliette bij hun thuis
    Het adres in verkrijgbaar bij bureau de tourist
    Gr. Henk

    BeantwoordenVerwijderen