woensdag 10 september 2014

Dag 41: woensdag 10 september: Sorges - Périgueux

Gisteren na aankomst eerst rustig bijkomen en daarna douchen. Gelukkig hebben ze hier de luxe van een wasmachine, dus Philippe en mijn was kon daar mooi in. Philippe is een Fransman en net voor mij gearriveerd.

 
Hier zijn 2  hospitalero's, Mary, een Engelse en Dominique, een Francaise. Zij hebben elkaar hier ontmoet een aantal jaren terug.

Op dinsdag om 18 uur is er een rondleiding in de kathedraal. Philippe en ik maken daar gebruik van. Uiteraard is de rondleiding in het Frans maar het meeste begrijp ik wel. Het oudste stuk is romaans en de aanbouw is in renaissance stijl gebouwd. De kerk is een aantal jaren geleden drastisch gerenoveerd en de ramen en de 14 staties zijn modern maar passen er prima bij.


Het eten was weer goed: meloen en salade, kip met rijst en voor het eerst rijst na. Nog wat napraten en toen was het bedtijd. Het was een lange nacht, ik heb dan ook slecht geslapen. Vandaag vroeg dag. Om 6.15 uur gaat de wekker van Philippe al en voor 7 uur zitten we aan de ontbijttafel. Dat zat wel gezellig en om 8 uur vertrekken we pas. Ieder gaat weer in zijn eigen tempo op pad.




Mijn eerste stop is bij een oude waterput waar even later ook een Francaise komt. Zij sliep in een hotel in Sorges en wist niet dat er een gite was. Philippe komt er even later ook bij. Als zij vertrekken blijf ik alleen achter.





Het ging lekker maar daarna wil het niet goed. De route is anders als op de kaart en het slaapgebrek breekt zich op. Om 11.30 uur maar even rustig bijkomen. Moeizaam kom ik op gang en even later kan ik ontdekken waar ik ongeveer ben op de kaart en hoeveel km ik nog moet. Tegen 13 uur ben ik aan de rand van Perigieux.



Daar zit de Francaise van vanmorgen ook, Elain heet ze. Zij heeft geluncht en wenkt mij naar binnen.


Ik drink er wat en we praten wat.
Samen lopen we de laatste 3 à 4 km naar de kathedraal. Voor haar zit het hier er weer op. Na het bekijken van de kathedraal drinken we nog wat op het terras en dan komen er 2 bekenden van haar aan. Dus nog even praten.
 
Op naar de winkel. Maar helaas, er worden alleen maar football en rugby spullen en bekers verkocht. Dan maar naar de gite. Daar word ik geholpen met het regelen van een slaapplaats voor morgen en krijg ik uitleg hoe ik bij de Intersport kan komen.




Na het douchen nog even op zoek naar de andere 2 winkels maar ook dat is niks. Ondertussen ook het centrum bekeken. Dat zit wel goed, een kleine stad met een gezellig centrum.
Voor een foto van de buitenkant van de kathedraal moet je toch op internet zijn.

 
Binnen in de kathedraal is een hele mooie houtsnede.
 
Ik heb al gezien dat ik op de hoek van de straat straks kan eten.
 
Morgen naar Saint Astier. Dat is 26 km lopen ik hoop dat ik daar schoenen kan kopen. Ik hoop ook dat het morgen beter loopt dan vandaag. De temperatuur was hier om 16 uur 34°C met volop zon.

1 opmerking:

  1. Kon Philippe in de wasmachine? ;) (grapje hoor) Schoenen vinden blijft lastig in Frankrijk. Heb je al bij een schoenmaker geïnformeerd, misschien zijn ze nog op te lappen. In Saint-Jean-Pied-de-Port is in ieder geval een sportzaak. Bovendien is het tot aan daar redelijk vlak. Zo genoeg bemoeienissen van deze kant. Ik geniet elke dag van je verhalen en het is net of ik daar ook weer loop. Een beetje "jaloers" ben ik wel. hihi. Ik wens je bon courage en pas op goed op je onderdanen.
    Groetjes Liana

    BeantwoordenVerwijderen