zondag 17 augustus 2014

Zondag 17 augustus: Bagneux - Troyes

Gisteravond voor het eten onder het genot van een aperatiefje wat gepraat met André en Agnes.
Op het menu stond salade uit eigen tuin en één van de eigen kippen met daarbij rijst en uiteraard brood en du vin. Als toetje was er yoghurt en kaas, dit laatste niet voor mij.


Vanmorgen vroeg dag. Na het ontbijt, om 7.30 uur, vertrek ik. Eerst naar Clesles. Dan mag ik het kanaal de la Haute Seine 26 km. lang volgen.


Canal de la Haute Seine

In Mery-sur-Seine hou ik de eerste stop. Daar maak ik de fout om over het jaagpad te gaan met als gevolg natte schoen.





Bij sluis nummer 9, de Vallant St. Georges, maak ik weer een stop. Schoenen uit en de broekspijpen eraf.

Langs het kanaal lopend krijg ik een déjà-vu daarbij denkend aan de Afsluitdijk. Recht toe recht aan, het zicht wordt hier belemmerd, dat is het enige verschil.








Met de aanleg van het kanaal waar ik langs loop zijn ze in 1806 begonnen en in 1846 was het 44 km lange kanaal klaar. Sinds 2003 is het gesloten voor commerciële scheepvaart.
 






Deze familie kan er dus in alle rust gebruik van maken.








Ook zijn in het kanaal een aantal aquaducten, in het Frans heet dat een pont-canal, aangelegd om een rivier(tje) of een weg te overbruggen.


 
Ze proberen er nu een toeristische invulling aan te geven, vandaar ook het fietspad waar ik over loop.
Aan het einde is een P-plaats waar ik nog een stop maak voor ik begin met de laatste etappe naar de kathedraal.


Kathedraal Troyes

Het laatste stuk door de stad viel mij tegen. Vanaf de laatste rust was het nog 6,5 km waarvan 5 km alleen maar rechtdoor. Na nog een korte stop ga ik op zoek naar het klooster.



Gelukkig weet ik de weg ernaartoe maar die blijkt ook nog een 3 km te zijn. Ik had de bus kunnen nemen maar dat was mijn eer te na.
Om 18.15 uur eindelijk gearriveerd. Ik blij, maar mijn voeten nog blijer dat ze weer uit de schoenen mochten. Om 19.30 uur wordt de repos geserveerd, maar zien wat dat brengt.
Al met al een mooie dag, lekker droog, wel veel wind maar daar had ik verder geen last van.

2 opmerkingen:

  1. Ja, langs zo'n canal lopen (of fietsen) is ook erg mooi en rustig. Vorig jaar hebben Titus en ik langs het canal du Midi gefietst dat is in zuid frankrijk oa bij Carcassonne. Ook heel veel sluizen en dus erg veel te zien onderweg.
    Hoeveel km loop je ongeveer per dag, Hein? Rond de 30 met soms uitschieters naar boven? En doe je ook aan rustdagen om het lijf een beetje op adem te laten komen of ken je dat niet:)
    groetjes Nadine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toch nog maar even een stukje van dat Pelgrimslied waar ik het over had. Is in het Fries, maar geen probleem hè?
    't Is in moaie dei, ljocht fâlt op de wei, hiel Gods skepping sjongt syn liet. Loften binne ly, 't fielt sa frank en fry as de wyn om my hinne giet. 'k Hear de fûgels sjongen, 't rûzjen fan de wyn, 'k fiel it yn myn longen, Hy blaast my 't libben yn. En dan it refrein: rinne, rinne, rinne, rinne troch it moaie lân. Rinne, rinne, rinne as in pylger yn Gods hân. Zijn nog meer coupletten, maar dat wordt te veel. Wel mooie hè Hein? Hoop, dat je vandaag weer een mooie wandeldag zult hebben en je je in je eentje tòch gelukkig zult voelen, dat je dit mag meemaken en kunt doen. Groetjes, Elly

    BeantwoordenVerwijderen