zaterdag 16 augustus 2014

Zaterdag 16 augustus: Sézanne - Bagneux


Gisteren heb ik voor de makkelijke route gekozen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. Is dat synoniem voor mij?
Ik denk het wel. Ik probeer in ieder geval deze trip ook eens voor de moeilijke manier te kiezen.

De Nederlandse dames die ik trof vroegen of het niet eenzaam is. Mijn antwoord was nee. Eenzaam ben je als er niemand is die naar je omkijkt, alleen is was anders. Ik denk dan regelmatig aan dit gedicht


Voetstappen in het zand
Ik droomde eens en zie ik liep
aan 't strand bij lage tij.
Ik was daar niet alleen, want ook
de Heer liep aan mijn zij.

We liepen samen het leven door
en lieten in het zand
een spoor van stappen, twee aan twee;
de Heer liep aan mijn hand.

Ik stopte en keek achter mij
en zag mijn levensloop,
in tijden van geluk en vreugd,
van diepe smart en hoop.

Maar als ik goed het spoor bekeek,
zag ik langs de hele baan
daar waar het juist het moeilijkst was,
maar één paar stappen staan...

Ik zei toen: "Heer waarom dan toch?
Juist toen ik U nodig had;
juist toen ik zelf geen uitkomst zag
op het zwaarste deel van mijn pad."

De Heer keek toen vol liefde mij aan
en antwoordde op mijn vragen:
"Mijn lieve kind, toen 't moeilijk was,
toen heb Ik je gedragen."

onderweg naar Vindey

 
Vanmorgen na een goed ontbijt en de boodschappen gedaan te hebben weer op stap richting Vindey.





In Saudoy gepauzeerd en even later mag ik een oude spoorweg volgen voor een hele lange tijd.
Duidelijk is dat deze al lang niet meer in gebruik is en regelmatig vliegen er dan ook kwartels op die van mij schrikken.











Ook zie ik veel bessen langs het spoor. Ik vraag mij af of die eetbaar zijn. Bij twijfel afblijven, dat doe ik dan maar.

Verder hoor je alleen maar de stilte. Magnifiek!






Na een heel eind langs het spoor gelopen te hebben kom ik in Soyer. En wat hebben ze daar een mooi punt om te rusten!
Kreeg ik gisteren genoeg water van boven vandaag mag ik zelf de kraan opendraaien om mij hier een beetje op te frissen.











Nog 3 km naar Anglure. Wel weer langs het spoor maar nu over de verharde weg. Het is nog goed 3 km naar Bagneux, tijd voor een stop. Om 15.30 uur kom ik in Bagneux aan en vraag een Fransman of hij Jean-Lux Pergnot kent. Hij verwijst mij naar André en Agnes Benoist. Daar kan ik slapen en eten.


André en Agnes Benoist

André is een gepensioneerde boer. Ik voel me helemaal thuis.
Voor morgen regelen zij een slaapplaats voor mij vlak voor Troyes. Om precies te zijn slaap ik morgen bij de Soeurs Oblates in Saint-Parres-aux-Tertres. Dat betekent dat het morgen een lange wandeldag wordt, 37 km, maar we gaan ervoor.


Dan maandag maar wat minder kilometers stappen.

4 opmerkingen:

  1. Mooi Hein, dat gedicht. Ik kende het al, maar voor jou zal het zeker nu een speciale betekenis hebben. Maar wat fijn dat er zoveel mensen zijn die je via via weer aan een slaapplaats kunnen helpen.
    Succes Hein.
    Groeten, Charlotte

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig gedicht is dat hè wat je hebt geschreven. Ik geniet heel erg van je verhalen en de manier waarop je alles beschrijft. Fijn dat je weer zo'n mooi slaap- en eetadres hebt gekregen bij dat franse echtpaar. Is ook goed, want dan krijg je weer moed om verder te gaan en dat heb je wel nodig. Ik heb vandaag meegedaan met een Jabiksrûntsje in het kader van Tsjerkepaad. We startten bij de Kapelle van Dodo in Haskerdijken. Eerst een korte viering waarin we een heel mooi pelgrimslied hebben gezongen. Tekst helaas te lang om hier te plaatsen, maar ik bewaar het goed. Kaarsje opgestoken natuurlijk en automatisch denk je dan aan diegenen, die onderweg zijn of binnenkort gaan (Peter). Hein, fijne zondag en vrede en alle goeds voor jou. Groetjes, Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Hein,

    Jouw reis doet ons denken aan het kinderliedje:

    Zomaar te gaan met een stok in je hand,
    zonder te weten wat je zult eten.
    Zomaar te gaan met een stok in je hand;
    Eindeloos ver is't beloofde land.

    Zo te lezen maak je veel mee op jouw pelgrimsreis.
    Boeiende verhalen.

    Veel doorzettingsvermogen gewenst.

    Groetjes van Martha en Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, Hein , ook ik ken dit gedicht en vind het prachtig. Maar hoe bijzonder is het dat ik jou ken als leuke chauffeur (en begeleider) van Winterkolder en dat er dan dit allemaal achter de slanke man met zijn sigaret en biertje schuil gaat. Wat zijn mensen toch bijzonder en jij helemaal. Ga zo door en ik blijf je volgen. groetjes Nadine

    BeantwoordenVerwijderen