dinsdag 26 augustus 2014

Dinsdag 26 augustus: Guérigny - Nevers



Voor de liefhebber, het staat te koop voor
€ 170.000,=.






Het diner was weer een plat du jour. Het bestond uit paté met sla vooraf, boeuf bourguignon met puree en na een hartige taart met peren. Heerlijk.
Er waren nog meer gasten gekomen, 3 medewerkers van Voortman Demontage. Zij zijn hier een week om de machinerie in een fabriek te ontmantelen. Een gezellige avond gehad met de mannen, zij vertelden over hun werk en ik over dat van mij en over de pelgrimstocht.


Na een goede nachtrust was het weer tijd voor het ontbijt. Helaas miezert het buiten wat. De temperatuur is wel goed maar de vooruitzichten zijn af en toe regen.
Op naar Nevers vandaag. Na de lange tocht van gisteren vandaag maar wat rustiger aan doen.


Het loopt lekker weg maar helaas begint het opnieuw te miezeren. De poncho maar weer aan. Voor ik er erg in heb ben ik alweer 5 km verder, tijd voor een rust. Bij het kerkhof, daar staat altijd wel een bankje.
Na een half uurtje ga ik verder en het begint weer te miezeren. Mijn bedoeling was om na de snelweg te pauzeren. Dat wordt door de regen wat gedwarsboomd. Maar goed, toch nog een korte stop gehad onder een boom. Daar stond ik nog redelijk droog.


Paleis Ducal in Nevers
Niet veel later bereik ik Nevers en om 11.45 uur sta ik voor paleis Ducal. De hertog heeft een mooi uitzicht over het Loiredal. Na het paleis ga ik door naar de kathedraal. Intussen heb ik contact gehad met mijn slaapadres. Daar dump ik de rugzak voordat ik de stad ga bezoeken.
 



In Nevers ga ik eerst naar de kapel van het klooster Espace-Bernadette-Soubirous waar het lichaam van Sainte Bernadette wordt bewaard in een glazen schrijn. Zij was herderin in de omgeving van Lourdes en Maria is 18 keer aan haar verschenen. Als zij 22 is gaat zij naar het klooster in Nevers om te werken voor de armen en met de armen.
 
Ik kijk nog wat rond in de stad en bezoek dan de kathedraal Saint-Cyr-et-Sainte-Julitte. In WO II is deze per ongeluk getroffen door 2 1000-ponders met als gevolg een zwaar gehavende kathedraal. In 1948 zijn ze  met de restauratie begonnen en in 1965 waren zij daarmee klaar. Tijdens de restauratie hebben ze zelfs nog een waterput uit de 6e eeuw gevonden.
 
Nevers
Na dit bezoek nog lekker van de zon genieten en dan op naar het slaapadres waar ook nog 3 fietsers komen te slapen.
Met het eten wacht ik even tot zij er zijn denk ik. Wat de avond brengt zien we wel weer.
Morgen wil ik naar Saint-Pierre-le-Moutiers, dat is zo’n 28 km wandelen.

Er zijn lezers die mij volgen op de kaart. Weet je wel dat jullie beter weten waar ik in Frankrijk ben dan moi? Ik weet wel waar naartoe de volgende etappe gaat maar waar precies dat is, ik heb geen flauw idee.
 
Ik heb ook nog een vraag aan mijn moeder:
'Ma, de pepermuntjes zijn bijna op kun je nieuwe brengen of opsturen?'
 

2 opmerkingen:

  1. Met de humor zit het nog wel goed ! Hebben ze in Frankrijk geen pepermuntjes of zijn die van je moeder alleen maar de lekkerste???
    Veel plezier nog en oant sjen
    Theun van de Wik boys

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaat goed met je, mooie verhalen en foto's. Op onze website hebben we na overleg met je lieftallige vrouwtje alleen de link van je blog geplaatst. Je vrouw doet het fantastisch en het zou alleen maar afbreuk doen als wij het nog eens een keer zouden doen op troch-rinnen. Via de link komen ze rechtstreeks op jouw blog. Deze link blijft erop staan zolang je loopt natuurlijk en er wordt flink op geklikt! (Al 6000 keer!). Aan belangstelling heb je geen gebrek! We lopen zelf niet dit weekend, volgende week woensdag gaan we WIKKEN...wandelmarathon. 4x10km. Het vrije leven bevalt prima. Oud worden heeft zo zijn voordelen!! De camino gaan we niet doen, hebben Meintsje en ik al afgepraat. Wel hebben we alles in huis voor de (uitgestelde) loop van het Pieterpad. We hebben deze uitgesteld vanwege de beeindiging van mn werk, andere zaken hebben even de prio. Hein...hou je taai, TROCH-RINNE!!....veel succes en plezier en.....haal je die Peter C. wel ff in!? hij ligt nog maar 2000km. voor!

    BeantwoordenVerwijderen