vrijdag 29 augustus 2014

Vrijdag 29 augustus: Lurcy-Lévis - Saint-Amand-Montrond

Het eten smaakt weer prima. Spaghetti met sla, het merendeel van de ingrediënten kwam uit eigen tuin. Vooral de tomaat in de sla was heerlijk. Als nagerecht een kruising tussen yoghurt en kwark, helaas niet te koop in Nederland.

Wim en Roos hebben hier een pracht plek en het is zeker een aanrader om hier naartoe te gaan. Maar niet met kinderen, daarvoor zijn er geen voorzieningen zoals bijv. een speeltuin. Google maar eens op 'Le Marronier'. Genoeg te zien en te beleven in de buurt.
Als ik weer terug ben bij de caravan begint het wat te druppen, een mooi geluid op de luifel. De natuur heeft ook wat nodig en ik ben blij dat het nu valt.



Vandaag is mijn vijfde week begonnen, 750 km gelopen en nog 750 te gaan in Frankrijk.
Vroeg dag weer vanochtend en om 8 uur vertrek ik na een goed ont-bijt met bruin brood en een gekookt ei. Op de foto de stille getuigen: de overblijfselen.







Om 9.15 uur ben ik al in Valigny en ga ik bellen voor een slaap-plaats. Bouzais gaat niet lukken, vol. De volgende is ook vol maar bij nummer 3 is het raak. Weliswaar een zaal, maar we zien wel. De gewone bedden waren allemaal bezet.
Ik wilde toch meer pelgrims zien? Dan is dit het gevolg. Jakobus wilde ook niet dat ik 40 km zou lopen, slapen doe ik vannacht dus in Saint-Amand-Montrond.

Het gaat lekker alleen de maïsvelden links en rechts worden wat saai. Als ik bij een vervallen huis kom zie ik konijnen wegrennen, zij steken de konijnen in het konijnenhok de gek aan zie ik. Af en toe vliegen mij wat vogels vooruit en gaan dan weer terug om de volgende pelgrim op te wachten, denk ik.



 
Klokslag twaalf uur, ik weet het het wordt saai, loop ik Ainay-le-Chateâu binnen. Direct de plaatselijke supermarkt in gegaan om mijn lunch te halen. Deze genuttigd op het pleintje waar ik zicht heb op deze muurschildering.




Ook even een foto gemaakt van de oude stadspoort. Als ik daar zo zit komt er een Vlaming naar mij toe en hij vertelt dat hij de Spaanse route heeft gelopen. Zo keuvelen we wat over en weer en daarna gaat ieder weer zijn weg. Hij vertelde me dat hij geen vlieg kwaad deed tijdens zijn tocht uit respect voor de natuur. Zelf heb ik nog geen slak doodgetrapt ondanks dat ik daar iedere dag wel een keer de kans voor heb.
Thuis zal ik met ze doen wat mijn pake mij heeft geleerd: ze over de schutting gooien.





 
Nog even een mooi zicht op de oude kerk uit de 12e eeuw en dan weer verder. Nog 18 km te gaan, de helft voor vandaag zit erop.


 
De diesel is goed op gang gekomen en voor ik er erg in heb loop ik weer eens langs een kanaal met zo’n 6 à 7 sluizen op een stuk van 9 km. Volgens de beschrijving kan het lastig lopen zijn, ik vind het heerlijk want over gras stapt lekker weg. Toch duurt het mij te lang voor ik eindelijk de laatste brug over kan. Na nog een korte stop kom ik bij mijn overnachtingsadres aan. Een feestzaal met slaapzaal en douche en wc bij het zwembad.
Alles is hier vol dit weekend. Er is een agrarisch weekend met morgen een carnaval. Vandaag toch nog 37 kilometer gestapt.



Een raadsel: het is groen en een koe kijkt er naar. Nou?
Antwoord: Hein in zijn poncho. Ja, hij mocht weer even aan!


‘Wees zoals je hoort te zijn, alleen dan blijf je op de goede weg.
 
 
 

4 opmerkingen:

  1. Mooie spreuk, Hein!
    Erg leuk om iedere dag je blog te lezen.
    Groetjes Cindy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat schrijf je toch leuke verhalen. Is net of je met je meeloopt. Mooie spreuk aan het eind van je verslag. Heb er ook één voor je van Paulo Coelho:
    "Als je voor een bepaalde weg kiest, betekent dit dat ja van andere wegen afziet.
    Als je probeert alle wegen te gaan die maar mogelijk zijn, zul je uiteindelijk geen enkele weg gaan". Jij bent dus goed bezig Hein met jouw eigen weg! Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede tip Hein. Die slakken gooien wij voortaan ook over de schutting :)
    Groeten Baukje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb weer genoten van je verhaal en de foto's. Aan dat l'horloge heb ik nog een goede herinnering :).
    Ik heb maar een goede spreuk voor je en dat is: Geniet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen