vrijdag 22 augustus 2014

Vrijdag 22 augustus: rustdag in Vézelay



Op de ploeg heb ik maar een Grimbergen blond gedronken, heerlijk!

Als pelgrimsmenu had ik pompoensoep en daarna een platte gehaktbal met groente en fruit. Uiteraard zat er ook een broodje bij.





Centre Saint Madeleine
Terug bij de slaapplaats even een praatje gemaakt met de Franse Albêrt, hij loopt naar La-Puy-en-Velay. Hij heeft de noordelijke route over Bourges al eens gedaan tot aan SdC.Ook Manfred, een Duitser, uit München sliep hier, hij is 10 dagen onderweg en heeft 900 km afgelegd op de fiets.
Al vroeg ging het ligt uit. Om 22 uur moet het stil zijn op de zaal. Om 21.30 uur sliepen we al tot vanmorgen 7 uur, dus een lange nacht gemaakt.

kapel van Centre Saint Madeleine
Saint Jacques

 

s'Ochtends na het ontbijt even naar de kapel geweest voor een gebed.
Daarna even een fotomoment bij het beeld van Saint Jacques. Zo liepen ze er vroeger bij. Dat is toch wel even wat anders.











De basiliek hier staat boven op een berg en klimmen moet je hoe dan ook. Gisteren heb ik de zwaarste route genomen. Het had ook over de weg gekund, maar daar heb je ook een beste klim aan van 700 meter lang. Zonder rugzak is dat best te doen.

Treffen doe ik het wel want er is een muziekfestival aan de gang, Recontres Musicales de Vézelay. Dit duurt tot en met zondag.

 
Ook in de basiliek zijn optredens.Vandaar dat de stoelen omgedraaid zijn. Uiteraard, zou ik haast zeggen, heb ik weer kaarsjes aangestoken in de basiliek.
Tot rust komen doe je hier wel, de straat naar de kerk is eigenlijk alles wat er is en draait om de toerist.
De toerist uithangen valt voor mij niet mee, de toerist vervoeren is makkelijker.


Tot Vézelay beschouwde ik mijzelf als een pelgrim op een B-weg. Dat klopt ook wel qua hoeveelheid pelgrims onderweg, 6 stuks in 3 weken tijd. Vanaf morgen verwacht ik op de doorgaande weg of N-weg te komen, we gaan het beleven.

Tot zover gaat het nog goed en we zullen zien hoe de volgende etappe wordt.

Morgen wil ik naar Anthien. Daar zitten Arno en Huberta, voor de kenners uit Saint-Jean-Pied-de-Port, ze zijn hier een nieuwe gite begonnen.


2 opmerkingen:

  1. Je hebt dus een mooie rustdag gehad in Vezelay. Enmorgen weer op pad. Doe je Arno en Huberta de groeten van mij? Ik heb toen bij hun in Saint Jean geslapen, 2 nachten zelfs. Ben benieuwd naar hun nieuwe herberg. Maak je een paar foto's? En heb je nieuwe schoenen moeten/kunnen kopen of gaan ze nog een aantal kilometers mee? Fijne tocht verder. Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee Hein,it giet mar bést mei dy tinkt my net? In réstdei is ek wolris noflik.
    Sa no en dan sjoch ik efkes op googleearth werst bist en sa kin ik dy mooi folgje.
    Wy wiene hjoed de amstel ploeg yn Harkema,want hein wie der net.
    In hiele goeie fuortsetting mei dyn tocht.Gr Baukje fan de wistwolploeg

    BeantwoordenVerwijderen