woensdag 13 augustus 2014

Woensdag 13 augustus: Reims - Épernay


Reims is een mooie en fleurige stad met veel geschiedenis. De trams bijvoorbeeld zijn zeer fleurig, rose, mintgroen en geel.
Maar het mooiste van een stad blijf ik toch altijd de weg de stad uit vinden!


Gisteravond toen ik weer terugkwam op mijn kamer was er nog een bewoner bijgekomen een chinees die mij wist te vertellen dat ik uit Friesland kom. Hij studeerde al 2 jaar in Leeuwarden.


Na een goede nachtrust weer voor de wekker wakker en rustig aan gedaan. Samen met Mike ontbeten en om 8.30 uur vertrokken. De eerste stop is in Cormontreuil. Het begint wat te druppen dus de gebruikelijke voorzorgssmaatregelen maar weer treffen.  Bij de plaatselijke Decathlon naar binnen gegaan waar ik een paar wandelsokken haal. Hopelijk goede sokken, Falke sokken hebben ze hier niet.


Op naar Rilly-la-Montagne, de weg leidt me door wijngaarden.
 
 


 


Steeds zie ik dreigende luchten voor me en heb uit voorzorg  de poncho al aan gedaan,  ik wil niet nat worden. Ik kan gelukkig nog een redelijk droge stop maken en loop daarna door het bos naar het station van Germaine.
 
 
het oude station van Germaine

 
Even droog zitten en  kijken of ik een slaapplaats in Champillon kan regelen voor vanavond.

Gisteren had ik in Reims al een aantal adressen geprobeerd maar zonder resultaat. Eentje was met vakantie en de ander was net ontslagen uit het ziekenhuis. Ook nu geen geluk, een antwoordapparaat met een ingesproken bericht wat een ander telefoonnummer blijkt te zijn. Na 4 x naar dat bericht geluisterd te hebben, ook nu weer getallen i.p.v. cijfers, heb ik eindelijk het nummer en ga  bellen.  De meneer aan de andere kant vertelt me dat ik de tweede in 3 dagen tijd ben die hem belt terwijl hij geen logies heeft. Ik stuur hem de email van de persoon van wie ik zijn adres had gekregen door zodat hij dit uit de wereld kan helpen.


Goede raad is duur en om nog 21 km door te lopen of in het bos te gaan slapen is mij teveel van het goede. Ik besluit na intern overleg de trein naar Épernay te nemen en daar naar een betaalbaar onderkomen te zoeken.


De trein, daar kunnen ze bij ons nog wat van leren, is  schoon en netjes met 2 vriendelijke conducteurs die de mensen gewoon helpen. Wat mij sowieso opvalt is dat de mensen buiten de grote plaatsen vriendelijker zijn, net als bij ons. Gewoon goedendag zeggen is toch normaal?


In Épernay aangekomen is één hotel vol, één hotel dicht en weer één ‘complet’. Fijn, vakantietijd!

Ik werd doorverwezen naar een budgethotel, hoewel, 45 euro per nacht blijft een hoop. Straks maar even uitzoeken hoe ik morgen weer op de route kom. Mijn bed voor morgen heb ik in ieder geval al geregeld. Daar wordt een pelgrim soms best wel blij van!


Vandaag toch nog een 17 km gestapt en het lekker rustig aangedaan.


Mijn buurjongen Jelmer is morgen jarig. Jelmer, kerel, alvast van harte gefeliciteerd en ik wens je morgen een hele leuke verjaardag toe!
 
Morgen op naar Boulemouche in de buurt van Montmort-Lucy.

9 opmerkingen:

  1. Met de trein foei. Komt me trouwens bekend voor, het was in dezelfde omgeving hihi.
    Maak je niet te druk. Als je echt iets nodig hebt, dan is er altijd een oplossing (al is het een keer een duur hotel of een trein) Jacobus past goed op je ;) Denk daar maar aan als je eens een keer een dip hebt. Bon courage

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Hein,
    Volgens mij ga je als een speer,ik lees elke avond even jouw stukjes.
    En als je een keer een dip hebt hoort er denk ik wel bij.
    Succes verder,jij komt er wel.
    Groeten Baukje van het Hein(eken)team

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hey Hein!
    Dankjewel voor je felicitatie! die fijne dag zal wel lukken. ik ga er van genieten.
    Ik hoop dat je daar een beetje aan het genieten bent, want zo iets bijzonders, moet je voor altijd voor je kunnen blijven zien! ik zal morgen toch nog wel even aan buurman denken hoor! succes!
    groetjes Jelmer

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ultreya e suseya! Dikke tuut van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jeetje, Hein , wat een ellende om een slaapplaats te vinden. Dat geeft best stress, denk ik. En inderdaad het zal allemaal wel goed komen maar toch..........
    Mijn schoonzus en zwager waren dus met de fiets naar Santiago en die reden per dag ongeveer 10 km extra voor eten en slaapplaats. Als fietser kan dat maar als loper moet je daar toch niet aan denken? Ik zou zeggen: koop een fiets als het te erg wordt.
    Dat je nu al nieuwe sokken nodig hebt? Slijten ze zo snel?
    Succes morgen , ik blijf je op de "voet" volgen. gr. Nadine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou Nadine voor het fietsen zal ik toch moeten trainen. Hier fietsen door de wijngaarden en bospaden dacht het niet. Mijn sokken zijn niet versleten maar er zit een extra gaatje in moet maar kijken hoe het ermee gaat. Wandelsokken verslijten niet bij mij ze krimpen. Groetjes Hein

      Verwijderen
  6. Hallo Hein. Na een drie dagen achterstand ben ik weer helemaal bij met het lezen van je blogs :-) Mooi om te lezen wat je allemaal ziet en meemaakt. En mooie foto's ook, vooral van de kathedraal in Reims. Erg indrukwekkend. Ook lees ik dat het af en toe niet helemaal mee zit. Daar sta je als niet-pelgrim niet bij stil, wat je allemaal kan overkomen onderweg. Goed dat je toch elke keer een oplossing bedenkt. Hein heel veel succes en geniet! Groeten, Charlotte

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hein, probeer als je geen slaapplek kunt vinden bij een net huis aan te bellen. Introduceer jezelf als pelgrim en vraag hun of zij een adres weten. Wie weet hebben zij nog een matras op de grond over! Ik zou erg vereerd zijn met zo'n toevallige voorbijganger =) Hoe vaak maak je nou zoiets mee?! Groet, Ineke T.

    BeantwoordenVerwijderen