maandag 13 oktober 2014

Dag 74: maandag 13 oktober: Villafranco del Bierzo - O Cebreiro

Na de zware gesprekken van gistermorgen besluit ik alleen te gaan eten omdat het kan. Als ik op het terras zit hoor ik alweer een zwaar gesprek. Gelukkig komt Frank uit Australië mij gezelschap houden en tref ik Kim ook weer. Het eten was: mixed salad, chiricosen en meloen na, weer eens wat anders.
Na het eten komen de Nederlandse dames nog een uurtje bij mij zitten om te praten, dus toch nog een druk avondje.
 
 
 
 
Als ik weer terug ben is het weer begonnen met regenen. In de albergue raak ik aan de praat met 3 Spanjaarden. Ze zijn vandaag gestart en hebben elkaar hier ontmoet. Alex en Marcia van Barcelona en Marcia van Madrid. Mooi dat de dames dezelfde naam hebben. Makkelijk te onthouden. Alex begrijpt wel Engels maar spreekt het slecht. M & M kunnen er beter mee overweg. Het is weer een mooie en leuke ervaring.
 
 
 
 
 
Net zoals Nadine zullen er vast meer mensen willen weten waar de gesprekken over gaan. Ze zijn heel divers. Het geloof en de zin van het leven, relaties in goede of slechte zin en ook over ziekte en gezondheid. Er zullen vast nog meer dingen zijn maar in het dagelijks leven neem je daar geen tijd voor of heb je daar geen tijd voor. Dat is het mooie van de camino.
 
Vanmorgen was het weer druk bij het ontbijt, de eersten verlaten om 7 uur de albergue al. Dat is ook mooi want er kunnen maar 15 personen tegelijk ontbijten. Zelf ga ik om 8 uur weer op pad, dan mag na 10 minuten de poncho aan. Ik ga de deur uit en sla rechtsaf. Er zijn er ook die een alternatieve route kiezen.
 
 
Tot 10 uur blijft het regenen. Dat stapt mooi snel door. Als ik de eerste rust heb ben ik al bijna halverwege. Na Las Heriasas gaat het even naar beneden via een rotspad en daarna flink omhoog. Dan is het ook weer begonnen te regenen, ik zet nog een tandje bij. Gelukkig maar, want ik haal 10 Fransen in die veel langzamer gaan.
 

 
Als ik in La Faba ben neem ik in een bar rust met een broodje ham. Als ik bijna weg wil komt de groep Fransen binnen. Dus ik heb nog even een echte rust gehad daarna is het gedaan met de rust. Een kippenhok is er niets bij. Tijdens de rust komt het met bakken naar beneden. Gelukkig is het bijna droog als ik weer op pad ga. De poncho krijgt de tijd om te drogen.
 
 
 

En we werden getrakteerd op een mooi uitzicht.
 
We, de Koreaanse Andrej en ik zijn elkaar tegengekomen en al samen pratend bereiken we om 14.30 uur O Cebreiro. Mijn eerste kennismaking met Galicië. Na het douchen snel op zoek naar een restaurant want ik heb best wel trek. Ik heb al vaker mijn twijfels gehad over de kilometers maar vandaag heb ik volgens het boek 30 km afgelegd. Ik ben nu in O Cebreiro. Morgen naar Samos als het meezit, we gaan het weer beleven.
 
Spreuk van de dag:
 
'delen is het mooiste gebaar'.

8 opmerkingen:

  1. Hein, wat leuk dat je mijn vraag beantwoord. Ik kan me voorstellen dat alle levensvragen en wijsheden ter spraken komen tijdens de camino. Ik realiseer me ook dat je in feite veel tijd hebt. Geen verplichtingen zoals thuis en geen tv en dat soort zooi. Dus ook minder aardse zorgen , waar we vaak toch niets aan kunnen doen. Je wordt terug geworpen op de dingen die er echt toe doen. Als jij weer bij winterkolder mag zijn en ik ook, dan kunnen we er wel eens over praten.
    Ik denk dat je gesprekken met andere pelgrims meer hebt als je loopt dan wanneer je fietst, weet het eigenlijk wel zeker.
    Nu heb ik weer een paar vragen: hoe is het met je gewicht? Op de foto lijk je weer iets smaller te zijn nl. En ben je gestopt met roken? Ineens moet ik daaraan denken. Misschien omdat je het nooit over roken hebt en ik nu denk: hij is vast gestopt. Als dat zo is vind ik je nog geweldiger dan je al was.
    Dit is het weer voor nu.Ik zie dat het weer echt pelgrimsweer is, afzien dus! Maar gelukkig ben je niet van suiker, hé?
    mooie dag weer en zet hem op , Hein.
    groetjes Nadine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Hein. Het gaat nu snel richting het einddoel, wat een knappe prestatie. Ik probeer vanaf nu elke dag even je blog te lezen, want ik wil er wel bij zijn als je in Santiago aankomt, nou ja, vanaf de computer dan ;-) Heel veel succes weer, jammer van de regen, maar blijf gewoon lekker doorgaan en genieten. Groetjes, Renée

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Hein....veel succes de laatste loodjes! En mooi dat het regent toch? Stel je voor dat je al die regenkleding voor niets had meegenomen!! En met JNC. komt het helemaal goed....het klonk vandaag al beter.....hou je taai....je gaat het gewoon HALEN groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Hein,
    Ik wens je veel sterkte met de laatste loodjes. Vooral omdat het niet gaat zoals jullie gedacht hadden. Probeer te genieten, want je loopt door een prachtige streek, ondanks de regen en de koeien stront hihi. Ultreia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Hein, veel sterkte en ik hoop dat je de rust en omstandigheden nog hebt om door te lopen! Groeten Bauwina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Hein.We genieten van je beschrijvingen en hopen dat je de moed mag hebben om dit af te maken ondanks dat je lieve vrouwtje er niet zal zijn als je SDC bereikt. Heel veel sterkte.Tjitte

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Hein.
    Even een reactie uit Praag waar ik nu verblijf met Joke.
    Allereerst de hartelijke groeten van je collega Cor Boschma, onze chauffeur.
    Verder even over jou. Het gaat super en het einde nadert, dan komt er ook een begin van iets nieuws, daar kom je wel achter. Leuk je verslagen iedere dag te lezen en geniet van je aankomst in Santiago, laat het maar over je heen gaan. Helemaal verdiend. Een tip: kom op tijd aan in Santiago daar krijg je geen spijt van.
    Buen Camino,
    Santiagoganger uit Akkrum

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Hein, ik haw krekt in mailtsje fan dyn wyfke krygen,en dér yn skriuw se datst dyn doel berikke sist,it moat. en dast oankommende tiisdei wérom fleane silst.
    Ik hoopje dast noch in bytsje genietsje kinst,en winskje dy in protte sterkte ta foar de kommende dagen. Gr Baukje H ploeg

    BeantwoordenVerwijderen