maandag 26 september 2016

Nijmegen-Rotterdam 160km 17/18 september 2016

Eindelijk is het zover dit jaar heb ik hem gelopen.          voor de plaatjes klik:    foto's
Al een aantal jaren stond deze op mijn todo lijst, altijd was er iets waarom ik hem niet liep.
Dit jaar was mijn voorbereiding goed. eerst de doto in Bornem(100km), de week erna de omloop van Goeree/Overfakkee(110km, weer een week later de kennedymars van Fryslan(80km).
Hierna 3 weken rust gehouden om de voeten de kans te geven te herstellen.
Op zaterdagmorgen loopt bij ons thuis de wekker al af. Samen met Theo hebben we besloten om met de trein naar Nijmegen te gaan. Om 8uur stap ik in de trein in Heerenveen en tref Theo, die een plaats vrij heeft voor mij. Na een overstap in Zwolle komen wij om kwart over tien aan in Nijmegen. na een korte wandeling komen wij bij de start locatie aan waar het al mooi druk is. In totaal zullen er 84 mensen starten.
Om 11uur krijgen wij nog een toespraak en horen daar dat er veel deelnemers voor de eerste keer meedoen(12 stuks). er wordt nog even verteld hoe de tocht gaat verlopen en waar we rekening mee moeten houden.
Na het startschot gaan we door het Kronenburgpark richting de Waalkade en mogen meteen beginnen aan een klim naar de spoorbrug. het tempo zit er goed in als we aan de andere kant zijn van de brug. Dit blijft zo de eerste 40km, we gaan via de dijk naar Slijk Ewijk. Zo rustig heb ik dit stuk nog nooit gezien. Uitendelijk hebben we in Heteren een rustpunt waar brood en drinken klaar staat.
Er wordt bij de rustpunten steeds een fluitsignaal gegeven als we bijna verder gaan, zodat je je nog snel klaar kan maken. Hierna gaat het via Bennekom naar Ede. tijdens dit stuk lopen wij langs de Ginkels Heide waar Lancasters overvliegen en parachutisten naar beneden komen, dit ter nagedachtenis aan de bevrijders die hier ook geland zijn.
In Ede even een half uurtje pauze en snel even droge en schone sokken aan doen onder het genot van een Radler. Om 17.15 mogen wij weer verder. Ik heb er nu vertrouwen in dat het goed gaat komen. Ik zag namelijk erg op tegen de eerste 40km, gelukkig is dit allemaal goed meegevallen.
Via Ederveen en Overberg gaan we naar Leersum. vanaf Overberg is een reflectiehesje verplicht. Als wij in Leersum aankomen is het al donker. Gelukkig staat het eten al klaar. De snellere lopers hebben gelukkig wat over gelaten voor ons maar het is niet veel. Wij hebben 3kwartier rust de eerste 56km zitten erop.
Om 21.10 gaan we de duisternis in en komen via de Grebbelinie en langs een stuk snelweg in Maarn en Driebergen om uiteindelijk om half een middernacht in de sportkantine aan te komen in Bunnik. Hier weer een radler gehad en schone sokken aan gedaan. Helaas Theo wordt misselijk en moet overgeven, hij besluit te stoppen. Daar baalde ik wel van maar voor hem begrijpelijk. Later hoorde ik dat hij door de organisatie naar Nieuwegein is gebracht en dat Gerda hem daar heeft opgehaald.
Gelukkig tref ik Arjan en samen gaan wij aan de laatste 80km beginnen. Het aftellen kan nu beginnen, gek is dat als je maar over de helft bent.
In de nacht is er niet veel te herkennen maar soms zie ik toch een bekend stukje, uiteindelijk komen wij om 4.18 aan bij de sv Geinoord in Nieuwegein. Hier is het warm en druk een aantal snelle wandelaars doen even een powernap.
Het is nog niet koud deze nacht en de meeste wandelaars lopen nog in korte broek en t shirt, ik besluit om de broekspijpen er maar aan te doen en het vest mee te nemen. Het koudste moment moet nog komen.
Om 4.45 mogen wij via Benschop en Montfoort weer verder richting Oudewater, hier zaten hele mooie stukjes bij. Het was inderdaad een stuk frisser geworden door de grondmist, wat was ik blij met mijn vest. Later werd het wel weer zweten.
In Oudewater hadden wij weer een dik half uur rust, dit vond ik wel minimaal maar gelukkig voldoende voor mij en Arjan. Er waren ook mensen die maar 5 minuten hadden omdat ze iets langzamer liepen.
Om 8.30 mogen we Oudewater weer verlaten en komen dan de eerste kerkgangers al spoedig tegen. Via de verzorgingsposten in Hekendorp, Reeuwijk en Waddinxveen komen wij bij de rustpost in Waddinxveen. Het is dan bijna 12uur en het is stralend mooi weer. Wat ook te merken is aan de fietsers. De korte broek is gelukkig al aan en het is volop genieten voor mij.
Om 12.30 gaan we weer van start voor de laatste 21 km, het venijn zit hem in de staart, ipv rechtstreeks naar Rotterdam buigen we eerst af naar Zevenhuizen(volgens ons veel meer en ook nog 2kerken en een loods) en hebben dan nog 2 verzorgingsposten te gaan naar de verzamelplaats. Deze is op bijna 3km van de finish. hier krijgen wij nog wat te drinken en worden meteen doorgestuurd, de grote groep is net weg en we zien ze even later voor ons lopen. Wij lopen mooi door in ons eigen tempo, we bereiken de finish om 16.05 moe maar voldaan.
Hierna snel even gedoucht en schone kleren aan gedaan waarna om 16.30 de uitreiking was.
Uiteindelijk zijn er 72 mensen die de tocht volbracht hebben.
Ooit heb ik mij voor genomen om 2 kennedymarsen in een weekend te lopen, bij deze gedaan.
Maar bovenal, mocht je ooit overwegen om de tocht te gaan doen:

Bezint eer ge begint.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten